VÝUKOVÉ LEKCE
Pohyb kamenů
Hru zahajuje hráč hrající s bílými kameny. Uchopí jeden kámen a přesune jej podle pravidel na jiné pole - provede tah.
Pak hraje černý, pak zase bílý .... hráči se pravidelně na tahu střídají, svůj tah nemohou vynechat.
Pokud na jeden kámen sáhnou, již s ním musí hrát.
Každý kámen lze přesouvat pouze pro něj daným způsobem.
Kameny se nepřeskakují, hráčovy kameny jsou překážkou v pohybu, soupeřovy kameny mohu brát - na místo soupeřova kamene postavím kamen svůj a soupeřův odsunu mimo hrací desku.
VĚŽ
- věž se pohybuje rovně po řadě nebo po sloupci, který prochází polem, kde stojí
- pohybuje se o kolik políček chce, pokud jí jiné figurky (svoje i soupeřovy) nebrání v cestě
- o svoji figurku se zarazí, soupeřovu může vzít
- během tahu nemůže měnit směr
- na obrázku jsou bílými šipkami označena místa, na která může věž z pole d5 vstoupit
- z každého postavení ovládá věž 14 polí
- věž je mocná figura, dosáhne daleko a má velkou manévrovací schopnost, potřebuje však volné sloupce
Procvičení pohybu věže zde ...
DÁMA
- pohybuje se jako věž a střelec současně - tedy rovně nebo šikmo o několik polí
- nejsilnější figurka na šachovnici - ovládá nejvíc polí
- pokud chce napadnou figuru na volné šachovnici, má několik možností
Pohyb dámy zde ...
Procvičení pohybu dámy zde ...
(zaregistruj se a zapamatuj si svoje přihlašovací údaje- registrace zdarma)
.... a zde
Procvičení pohybu dámy zde ...
(zaregistruj se a zapamatuj si svoje přihlašovací údaje- registrace zdarma)
.... a zde
JEZDEC
- jako jediná figura smí přeskakovat kameny
- každým tahem mění barvu pole na kterém stojí
- pohybuje se a bere figury skokem - do písmene L: o 2 pole na sloupci či řadě kde stojí a pak o jedno pole do strany nebo o 1 poled do strany a potom o 2 pole na sloupci či řadě kde stojí
a zde
STŘELEC
- střelec se pohybuje a bere soupeřovy figurky po diagonálách - šikmo o libovolný počet polí vpřed nebo vzad nahoru nebo dolů, pokud mu jiné figurky nebrání v cestě
- během jednoho tahu nemůže změnit směr
- od začátku až do konce hry stojí bělopolný střelec na bílých polích a černopolný střelec na černých polích
- stojí-li v rohu šachovnice, ovládá 7 polí, stojí-li uprostřed ovládá polí 13
Procvičení pohybu střelce zde...
KRÁL
- nejdůležitější figurka na šachovnici - pokud je napaden tak, že se nemůže bránit - končí hra prohrou (matem)
- pohybuje se a bere soupeřovy figurky pouze o jedno pole kterýmkoli směrem
- pole, na které hodlá vstoupit, nesmí být napadeno soupeřovou figurkou ani obsazeno figurkou vlastní
Pohyb krále zde.... Procvičení pohybu krále zde....
PĚŠEC
- nejslabší figura armády
- jako jediná figura se jinak pohybuje a jinak bere!
- pohybuje se o 1 pole vpřed
- bere o 1 pole vpřed šikmo
- dosáhne-li poslední řady, mění se ihned na témže místě v některou z figur věž, jezdec, střelec, dáma (takže hráč může mít i 2 dámy!)
- ze základní polohy může udělat dvojkrok, pokud mu nic nebrání v cestě
- POZOR: braní mimochodem- VYZKOUŠEJ ZDE
Pohyb a braní pěšcem můžeš po přihlášení procvičit v šachové školičce zde.
... a zde