VÝUKOVÉ LEKCE

Pohyb kamenů

Hru zahajuje hráč hrající s bílými kameny. Uchopí jeden kámen a přesune jej podle pravidel na jiné pole  - provede tah.

Pak hraje černý, pak zase bílý .... hráči se pravidelně na tahu střídají, svůj tah nemohou vynechat.

Pokud na jeden kámen sáhnou, již s ním musí hrát.

Každý kámen lze přesouvat pouze pro něj daným způsobem.

Kameny se nepřeskakují, hráčovy kameny jsou překážkou v pohybu, soupeřovy kameny mohu brát - na místo soupeřova kamene postavím kamen svůj a soupeřův odsunu mimo hrací desku.

VĚŽ

  • věž se pohybuje rovně po řadě nebo po sloupci, který prochází polem, kde stojí
  • pohybuje se o kolik políček chce, pokud jí jiné figurky (svoje i soupeřovy) nebrání v cestě
  • o svoji figurku se zarazí, soupeřovu může vzít
  • během tahu nemůže měnit směr
  • na obrázku jsou bílými šipkami označena místa, na která může věž z pole d5 vstoupit
  • z každého postavení ovládá věž 14 polí
  • věž je mocná figura, dosáhne daleko a má velkou manévrovací schopnost, potřebuje však volné sloupce

Více zde ...

Pohyb věže zde ...

Procvičení pohybu věže zde ...

a zde

DÁMA

  • pohybuje se jako věž a střelec současně - tedy rovně nebo  šikmo o několik polí
  • nejsilnější figurka na šachovnici - ovládá nejvíc polí
  • pokud chce napadnou figuru na volné šachovnici, má několik možností

Pohyb dámy zde ...
Procvičení pohybu dámy zde ...
(zaregistruj se a zapamatuj si svoje přihlašovací údaje- registrace zdarma)
.... a zde

JEZDEC

  • jako jediná figura smí přeskakovat kameny
  • každým tahem mění barvu pole na kterém stojí
  • pohybuje se a  bere figury skokem - do písmene L: o 2 pole na sloupci či řadě kde stojí a pak o jedno pole do strany nebo o 1 poled do strany a potom o 2 pole na sloupci či řadě kde stojí
Pohyb jezdce a procvičení pohybu jezdce v šachové školičce  zde ... musíš být zaregistovaný a přihlásit se!
a zde

STŘELEC

  • střelec se pohybuje a bere soupeřovy figurky po diagonálách - šikmo o libovolný počet polí vpřed nebo vzad nahoru nebo dolů, pokud mu jiné figurky nebrání v cestě
  • během jednoho tahu nemůže změnit směr
  • od začátku až do konce hry stojí bělopolný střelec na bílých polích a černopolný střelec na černých polích
  • stojí-li v rohu šachovnice, ovládá 7 polí, stojí-li uprostřed ovládá polí 13

Více zde ...

Pohyb střelce zde ....

Procvičení pohybu střelce zde...

a zde



KRÁL

  • nejdůležitější figurka na šachovnici - pokud je napaden tak, že se nemůže bránit - končí hra prohrou (matem)
  • pohybuje se  a bere soupeřovy figurky pouze o jedno pole kterýmkoli směrem
  • pole, na které hodlá vstoupit, nesmí být napadeno soupeřovou figurkou ani obsazeno figurkou vlastní

Pohyb krále zde.... Procvičení pohybu krále zde....

... a zde



PĚŠEC

  • nejslabší figura armády
  • jako jediná figura se jinak pohybuje a jinak bere!
  • pohybuje se o 1 pole vpřed
  • bere o 1 pole vpřed šikmo
  • dosáhne-li poslední řady, mění se ihned na témže místě v některou z figur věž, jezdec, střelec, dáma (takže hráč může mít i 2 dámy!)
  • ze základní polohy může udělat dvojkrok, pokud mu nic nebrání v cestě
  • POZOR: braní mimochodem- VYZKOUŠEJ ZDE
Více o pěšci zde.
Pohyb a braní pěšcem můžeš po přihlášení procvičit v šachové školičce zde.
... a zde
LencaPa© 2021 Šachový kroužek ZŠ a MŠ Čáslavice. Všechna práva vyhrazena.
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky